© Koen Broos

/EN/ With the death of Finnish composer Kaija Saariaho the music world lost one of the great figureheads of her generation. Threnody -as the name suggests- is about this farewell. It originally started as a tribute to Saariaho who was also for Annelies Van Parys an important example as a leading lady composer. The piece thus inscribes itself is in a long tradition of Déplorations like the very famous “Nymphes des bois” (Déploration sur la mort d’Ockeghem) by Josquin Desprez. Van Parys used several quotes from his Déploration that on some instances in the piece is shimmering through like a distant and fragile echo of the past. While writing the piece, she got confronted with another, much closer loss, which reflects in the echo of the quote “vous avez perdu votre bon père”.
Next to Threnody of Van Parys, there is music of Saariaho, Venegas and Jacobs.

/NL/ Met de Finse componiste Kaija Saariaho verloor de muziekwereld vorig jaar één van de grote boegbeelden van haar generatie. Threnody -zoals de naam suggereert- is een stuk over dat afscheid. Oorspronkelijk was het een eerbetoon aan Saariaho die ook voor Annelies Van Parys een belangrijk voorbeeld was als vooranstaand vrouwelijk componist. Het werk plaatst zichzelf in de lange traditie van Déplorations zoals het befaamde “Nymphes des bois” (Déploration sur la mort d’Ockeghem) van Josquin Desprez. Van Parys gebruikt een aantal citaten uit zijn Déploration die op sommige plaatsen in het stuk doorschemeren als een verre en fragiele echo van het verleden. Tijdens het schrijven van het stuk werd Van Parys geconfronteerd met een ander verlies, veel dichterbij, dat reflecteert in de echo van het citaat: “vous avez perdu votre bon père”.
Naast Threnody van Van Parys, staat er ook muziek van Saariaho, Venegas en Jacobs op het programma.

Co-production November Music
As part of Sounds Now

© Guillaume Decock

/EN/ Triotique likes to put women on stage, not only literally, but also through the artistic musical work of various female composers - forgotten or otherwise. With their performance Poèmes d'Amour, wonderful compositions by female composers, they introduce us to a vast palette of shades and keys. Veerle Janssens (author of the book 'woman at the piano') weaves a narrative around it, full of inspiring stories and anecdotes. In addition to Clara Schumann, Fanny Mendelssohn,Nadia Boulanger, Amy Beach and Pauline Viardot, they bring the Blake Fragments of Annelies Van Parys specially reworked for Triotique. 

/NL/ Naast het in de kijker zetten van muziek voor houtblazers hebben de dames van Triotique een groot hart voor muziek van vrouwelijke componisten. Concerten van Triotique hebben steevast werken van vrouwelijke hand op het programma staan. Voor deze voorstelling brengen ze in samenwerking met Veerle Janssens (vrouw aan de piano) muziek van o.a. Mel Bonis, Nadia Boulanger, Pauline Viardot, Amy Beach en de speciaal voor Triotique herwerkte Blake Fragments van Annelies Van Parys.

Dead Ladies Show Marathon

10 & 11 November 2024

/EN/ Ode to women who shift the boundaries

During the Dead Ladies Show, author Gaea Schoeters invites guests to talk about strong women who made their mark on history. Between talks, pianist Lies Colman accompanies a series of great singers. Each show features three ladies, plus the music of others. Every edition starts with the Dead Ladies Song by composer Annelies Van Parys. Since its inception, the format has already proven to be a hit in more than ten shows. 

They are now bringing those shows together in one marathon of 48 hours at Concertgebouw Brugge. Good for 30 lecture performances about as many top women. An ideal opportunity to catch up the shows you missed revisit your favorites or -if you did not yet know the concept- dive right in. An accompanying supplementary program heightens the atmosphere. A festive weekend!

/NL/ Ode aan vrouwen die bakens verzetten

Tijdens de Dead Ladies Show nodigt auteur Gaea Schoeters gasten uit om te vertellen over sterke vrouwen die hun stempel drukten op de geschiedenis. Tussendoor begeleidt pianiste Lies Colman een resem straffe zangeressen. Elke show komen drie dames én muziek van een aantal vrouwen aan bod. En bij elke editie weerklinkt natuurlijk ook de Dead Ladies Song van componist Annelies Van Parys .Ondertussen bewees het format al in meer dan tien shows een schot in de roos te zijn en die shows brengen we hier in één marathon samen.

Dit keer 48u lang, want Gaea Schoeters verzamelde alle gasten van de eerste tien afleveringen in het Concertgebouw Brugge voor een tweedaagse marathon. Goed voor 30 lecture-performances over evenveel topvrouwen. Een ideale gelegenheid om shows in te halen die je miste, je favorieten opnieuw te zien of — als je het concept nog niet kende — er ineens helemaal in te duiken. Het bijbehorende randprogramma voegt nog extra sfeer toe aan dit feestelijke weekend!

© Elmar Valter

/EN/ Challenges in classical music: they exist! In her project ‘Fast nur Luft’ (‘Almost Air Only’), renowned recorder player Tomma Wessel challenges contemporary composers to write a piece, each time focusing on a different aspect of the recorder: Annelies Van Parys breathes new life into the Baroque flattement technique, Frederik Neyrinck explores the rich possibilities of the glissando and Marta Gentilucci experiments with virtuoso Flatterzunge effects. In doing so, Wessel paves the way for an innovative and adventurous recorder repertoire.

/NL/ Challenges in klassieke muziek: ze bestaan! In haar project ‘Fast nur Luft’ (‘Haast alleen lucht’) daagt gerenommeerd blokfluitiste Tomma Wessel hedendaagse componisten uit om een stuk te schrijven met telkens een ander aspect van de blokfluit in de hoofdrol: Annelies Van Parys blaast nieuw leven in de barokke flattement-techniek, Frederik Neyrinck verkent de rijke mogelijkheden van de glissando en Marta Gentilucci experimenteert met virtuoze Flatterzunge-effecten. Daarmee maakt Wessel de weg vrij voor een vernieuwend en avontuurlijk blokfluitrepertoire.

Represented by Tallieu Art Office
You are subscribed as %EMAIL%. Click here to unsubscribe.
Click here to view this newsletter in your browser.