© Trui Hanoulle

Bozar x Belgian National Orchestra 

/EN/ The Belgian composer Annelies Van Parys honours her former teacher Luc Brewaeys, who died far too young, with a work commissioned by the Concertgebouworkest. Her astounding style makes Van Parys a totally original voice in contemporary music. The Belgian National Orchestra introduces this unique composition, after its successful première in The Netherlands by the Royal Concertgebouw Orchestra, now also to Brussels.

Interview by Mien Bogaert

This concert is a Klara live broadcast.
Listen here

/NL/ De Belgische componiste Annelies Van Parys eert haar veel te jong overleden vroegere leraar Luc Brewaeys met een werk in opdracht van het Concertgebouworkest. Haar verbluffende stijl maakt Van Parys tot een volstrekt originele stem in de hedendaagse muziek. Het Nationaal Orkest van België haalt deze unieke compositie, na een succesvolle première in Nederland met het Koninklijk Concertgebouworkest, nu ook naar Brussel.

Interview door Mien Bogaert

Dit concert wordt rechtstreeks uitgezonden door Klara.
Luister hier

© Frauke Elsen

/EN/ Poïèma is a composition from 2006 for voice solo based on a text of the Ancient Greek poet Sappho. Initially written for the voice of Els Mondelaers, the piece now is a much sought after work within contemporary repertoire for voice solo. Frauke Elsen added it to her repertoire a few years ago. It is a work about a goodbye, with good memories as well as sadness.

/NL/ Poïèma is een compositie uit 2006 voor stem solo op een tekst van de Oud-Griekse dichteres Sappho. Initieel geschreven voor de stem van Els Mondelaers is het werk intussen een bijzondere plaats gaan innemen in het repertoire voor solo stem. Ook Frauke Elsen heeft het sinds enkele jaren op haar repertoirelijst staan. Het is een werk over een vaarwel met bijhorend mooie herinneringen zowel als verdriet.

12.11.2024 - 20:45
November Music, ’s-Hertogenbosch (NL)
Tickets
© Koen Broos

/EN/ With the death of Finnish composer Kaija Saariaho the music world lost one of the great figureheads of her generation. Threnody -as the name suggests- is about this farewell. It originally started as a tribute to Saariaho who was also for Annelies Van Parys an important example as a leading lady composer. The piece thus inscribes itself is in a long tradition of Déplorations like the very famous “Nymphes des bois” (Déploration sur la mort d’Ockeghem) by Josquin Desprez. Van Parys used several quotes from his Déploration that on some instances in the piece is shimmering through like a distant and fragile echo of the past. While writing the piece, she got confronted with another, much closer loss, which reflects in the echo of the quote “vous avez perdu votre bon père”.
Next to Threnody of Van Parys, there is music of Saariaho, Venegas and Jacobs.

/NL/ Met de Finse componiste Kaija Saariaho verloor de muziekwereld vorig jaar één van de grote boegbeelden van haar generatie. Threnody -zoals de naam suggereert- is een stuk over dat afscheid. Oorspronkelijk was het een eerbetoon aan Saariaho die ook voor Annelies Van Parys een belangrijk voorbeeld was als vooranstaand vrouwelijk componist. Het werk plaatst zichzelf in de lange traditie van Déplorations zoals het befaamde “Nymphes des bois” (Déploration sur la mort d’Ockeghem) van Josquin Desprez. Van Parys gebruikt een aantal citaten uit zijn Déploration die op sommige plaatsen in het stuk doorschemeren als een verre en fragiele echo van het verleden. Tijdens het schrijven van het stuk werd Van Parys geconfronteerd met een ander verlies, veel dichterbij, dat reflecteert in de echo van het citaat: “vous avez perdu votre bon père”.
Naast Threnody van Van Parys, staat er ook muziek van Saariaho, Venegas en Jacobs op het programma.

Co-production November Music
As part of Sounds Now

23.10.2024 - 19:30
Vocallis International Festival, Maastricht (NL)
Tickets
© Guillaume Decock

/EN/ Triotique likes to put women on stage, not only literally, but also through the artistic musical work of various female composers - forgotten or otherwise. With their performance Poèmes d'Amour, wonderful compositions by female composers, they introduce us to a vast palette of shades and keys. Veerle Janssens (author of the book 'woman at the piano') weaves a narrative around it, full of inspiring stories and anecdotes. In addition to Clara Schumann, Fanny Mendelssohn,Nadia Boulanger, Amy Beach and Pauline Viardot, they bring the Blake Fragments of Annelies Van Parys specially reworked for Triotique. 

/NL/ Naast het in de kijker zetten van muziek voor houtblazers hebben de dames van Triotique een groot hart voor muziek van vrouwelijke componisten. Concerten van Triotique hebben steevast werken van vrouwelijke hand op het programma staan. Voor deze voorstelling brengen ze in samenwerking met Veerle Janssens (vrouw aan de piano) muziek van o.a. Mel Bonis, Nadia Boulanger, Pauline Viardot, Amy Beach en de speciaal voor Triotique herwerkte Blake Fragments van Annelies Van Parys.

© Trui Hanoulle

Annelies Van Parys op Klara

Radio

Er is geen bezetting of instrument waar Annelies Van Parys nog niet voor heeft gecomponeerd. Hoe heeft zij zich tot zo'n veelzijdige componist ontwikkeld, hoe is haar visie op muziek tot stand gekomen? En hoe kijkt zij naar de grote boze wereld buiten de muziek? Heleen Debruyne zoekt het uit in De Jaren.

Luister hier naar het interview

Represented by Tallieu Art Office
You are subscribed as %EMAIL%. Click here to unsubscribe.
Click here to view this newsletter in your browser.